Communicatie is een van de belangrijkste aspecten die je in je leven moet beheersen. Dit geldt zowel voor privé als zakelijke gebieden. Je wilt immers geen relatieproblemen hebben door een communicatiefout of je baas irriteren doordat je iets niet duidelijk hebt vermeld. Daarom is het ook zeker geen wonder dat talloze mensen bijvoorbeeld een communicatietraining in Eindhoven volgen. Maar wat zijn de meest voorkomende communicatiefouten? In deze blog hebben we de drie grootste fouten op het gebied van communicatie voor je uitgelicht.
Je bent niet duidelijk genoeg
In de eerste plaats maken veel mensen de fout dat ze niet duidelijk genoeg communiceren. Voor sommige mensen houdt dit in dat ze niet direct genoeg zijn met wat ze willen. Andere personen hebben juist last van dat ze te veel woorden gebruiken voor een simpele boodschap. Wanneer je niet duidelijk genoeg bent, zullen er veel problemen optreden. Let dus extra goed op of elk woord dat je gebruikt een functie heeft die iedereen in de conversatie vooruit helpt.
Je luistert niet
Een andere communicatiefout die vaak voorkomt, is dat men niet luistert. Een conversatie bestaat uit minimaal twee mensen. Maar er zijn veel personen die hun zegje doen en vervolgens niet luisteren naar de ander. Vervolgens doen ze weer hun zegje en loopt de conversatie vast. Dit soort taferelen dien je zoveel mogelijk te vermijden. Luister dus goed naar wat de ander te zeggen heeft en benoem dit ook als het kan. Zo worden gesprekken veel duidelijker voor iedereen.
Het onderbreken van een persoon
Tot slot maken veel mensen de fout dat ze een persoon onderbreken. Elke keer dat iemand wordt onderbroken, wordt iemand een klein beetje geïrriteerd. Wanneer je dit te vaak doet, kan de bom ineens barsten. Let dus goed op dat je wacht totdat iemand is uitgepraat zodat je zeker weet dat ze hun zegje hebben gedaan. Dit bevordert het gesprek zeker.